Výstava Hermetic years_Aftermath ideově navazuje na předchozí práci Hermetic years umělkyně NꝊA, která byla spolu se svou performancí Knots vystavena v roce 2021 na klimatickém festivalu UMUM ve Staré Ľubovni na Slovensku. Klíčová otázka, kterou si předchozí výstava kladla, bylo zda budeme první generací, která se postupně udusí vlastní činností – plastovou nadprodukcí.
Důsledkem nadměrné produkce umělých hmot se mikroskopické částečky, které nedokáže účinně eliminovat ani recyklace, čím dál víc dostávají do půdy, vody, vzduchu i samotné atmosféry. Plasty si oblékáme, bydlíme v nich, jíme je i dýcháme. Stávají se součástí našeho biologického světa, dokonce by se dalo říct, že právě my se postupně transformujeme do syntetického univerza jakési všudypřítomné plastové entity.
Jakýmsi vyvažovacím prvkem této ideje jsou zároveň prezentované digitální kresby Tomáše Lorenca, které ironizujícím, snovým nebo i vtipným způsobem vykreslují blízkou budoucnost planety, ve které jsme spíš „dotěrným hmyzem“, nežli samoprohlášenými pány tvorstva.
Cílem výstavy je proto nahlížet na stav za deadlinem – za onou hranicí, o které si myslíme, že ji snad nikdy nepřekročíme. Půjde to ještě zvrátit? Dokážou plasty a příroda jimi zamořená navázat symbiotickou spolupráci?
Tomáš Lorenc (CZ) je absolventem brněnské FAVU. Studoval v Ateliéru performance u profesora Tomáše Rullera. Jeho zájem je poměrně široký, od kresby přes fotku, videoart, malbu nebo grafiku, až po experimenty se zvukem, které kombinuje s performancí. Ve své umělecké praxi vychází z přístupů konceptualistické a intuitivní tradice. Inspiruje ho reklama, hesla, nesmysl nebo lapsus. Ve svých dílech se snaží o humorné vyprávění hraničící s trapností a směšností. Kromě jiných aktivit se také věnuje pořádání různých uměleckých setkání.
NꝊA (SK), vlastním jménem Jana Gazdagová, je multimediální umělkyně, historička umění a kurátorka. V roce 2023 založila multižánrový umělecký festival Krehky fest, reflektující tzv. křehká témata (feminismus, problém přetrvávajícího rasismu, práva LGBTIQA+ komunity, menšin a zvířat, environmentální žal, zdravotní a mentální postižení, neurodiverzita, sociální vyloučení, nedostupnost bydlení atd.), která rezonují dnešní společností. Ve svých uměleckých projektech, které mají často environmentální přesah, kombinuje text, tanec, textilní instalace a performance. Zabývá se kulturními antropologiemi minulých století a jejich zrcadlením se v dnešním světě, tématům tělesnosti, neurodiverzity a její dedičnosti.
Autorsky a režijně se podílela například na inscenacích jako Chci ti něco říct (Co.labs, Sibiř, Nastevřeno, 2023), Čtyři zdi (KOMA, 2021), nebo CO SE VÁM HONÍ HLAVOU? (BuranTeatr / Co.labs, 2020).